Cechy dobrego lidera- czy istnieje zestaw uniwersalnych kompetencji?

Poszukując odpowiedzi na to nurtujące mnie od dawna pytanie trafiłam na badania Instytutu Gallupa oraz McKinsey.

Dlaczego wybór dobrego menadżera ma znaczenie?

Zacznijmy od kilku ważnych liczb.

Jak podaje Instytut Gallupa 82% organizacji podejmuje błędne decyzje w zakresie wyboru odpowiednich kandydatów na stanowiska menadżerskie. Oznacza to ni mniej ni więcej, że 8 na 10 menadżerów, aktualnie zatrudnionych na swoich stanowiskach, nie posiada wystarczających kompetencji liderskich, aby skutecznie zarządzać zespołem.

To menadżerowie w 70% odpowiadają za zaangażowanie swoich pracowników, a na świecie jedynie 12% zatrudnionych angażuje się w swoją pracę.

Dane przytłaczają, a badania pokazują dalej, że zaangażowanie pracowników przekłada się bezpośrednio na zadowolenie klientów, wyższą rentowność całego biznesu, mniejszą fluktuację kadr, lepszą jakość dostarczanych produktów i/lub usług, mniej absencji wśród pracowników, mniej wypadków przy pracy a także mniej kradzieży.

Badania Gallupa pokazują, że w populacji jedynie 1 na 10 osób posiada unikalne cechy, które sprawiają, że staje się wyjątkowym liderem zdolnym do angażowania innych we wspólne cele. Kolejne 2 osoby na 10 posiadają potencjał do tego, aby przy odpowiednim wsparciu (szkoleniowym, coachingowym, mentoringowym) rozwinąć się do poziomu ponadprzeciętnego.

"8 na 10 menadżerów, aktualnie zatrudnionych na swoich stanowiskach, nie posiada wystarczających kompetencji liderskich, aby skutecznie zarządzać zespołem."

Jak zatem wybierać?

Chciałoby się powiedzieć mądrze, ale co to właściwie oznacza?

Nasze doświadczenia pokazują, że najczęściej w organizacjach awansuje się na stanowiska menadżerskie osoby ponieważ w przekonaniu ich przełożonych „zasłużyli oni na to”, aniżeli dlatego, że „posiadają odpowiednie kompetencje ku temu”. W praktyce oznacza to, że najczęściej menadżerem np.  zespołu sprzedażowego zostaje najlepszy handlowiec. W konsekwencji okazuje się (nie zawsze, ale dość często), że tracimy bardzo dobrego sprzedawcę na rzecz bardzo przeciętnego menadżera.

"W konsekwencji okazuje się (nie zawsze, ale dość często), że tracimy bardzo dobrego sprzedawcę na rzecz bardzo przeciętnego menadżera."

Jak znajdować talenty menadżerskie?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od organizacji i od tego jakie cele ma spełniać rzeczony menadżer. Jeśli jednak poszukiwać pewnych uniwersaliów, warto zajrzeć do wyników badań.

„Wielka Piątka” Instytutu Gallupa

Gallup określił następujące umiejętności, jako kluczowe dla osiągnięcia sukcesu w roli lidera:

  1. Potrafi zmotywować każdego pracownika, aby zaangażował się i podjął działanie mające na celu realizację wspólnej wizji i misji.
  2. Jest asertywny na tyle, aby osiągać zamierzone cele (rezultaty) oraz zdolność do pokonywania trudności oraz oporu.
  3. Tworzy kulturę jasnej odpowiedzialności.
  4. Buduje relacje, które tworzą zaufanie, otwarty dialog oraz pełną transparentność.
  5. Podejmuje decyzje bazując na efektywności a nie polityce.

„IV kluczowe zachowania” McKinsey& Co (McKinsey’s Organizational  Health Index)

McKinsey przebadał 189.000 ludzi z 81 różnych organizacji na całym świecie i odkryli, że najlepsi menadżerowie charakteryzują się IV kluczowymi zachowaniami:

  1. Służą wsparciem
  2. Działają w sposób mocno zorientowany na wyniki
  3. Poszukują różnych perspektyw
  4. Skutecznie rozwiązują problemy

 

Jak widać, odkrycia Gallupa oraz McKinsey są bardzo do siebie zbliżone. Dobry lider potrafi radzić sobie z ludźmi i problemami aby osiągać wyznaczone cele.

Jest jeszcze jedna ciekawa koncepcja, która odnosi się do „wyławiania” talentów liderskich: „Learning Agility” o której krótko w innym wpisie na blogu. Zapraszamy do lektury.

Ciekawa jestem Waszego zdania.